A TUDATFEJLŐDÉS SZINTJEI

„Egyetlen ismeret van, a többi csak toldás: Alattad a föld, fölötted az ég, benned a létra.”
(Weöres, 1995, 11. old)

Minden egyes kvadránsban felvehetők fejlődési szintek vagy szakaszok, melyek együtt mozognak minden kvadránsban, mint a valóság négy dimenziójának valószínűségi hullámai (Wilber, 2008).

Aqual modell
4. ÁBRA: AQAL MODELL
Készítette és engedélyezte: Gánti Bence.
Az integrál pszichológia szak oktatási anyagából.

A tudatszint elmélet konkrétan a bal felső (BF) kvadránsra, az egyéni belsőre vonatkozó tudatfejlődési modell. Míg a tudatállapotok időlegesek, a tudat szintjei maradandóak – tartós, állandó vonásokká alakulnak át, ők a növekedés és fejlődés mérföldkövei (Wilber, 2008).

A tudatfejlődés létramodellje azt mutatja be, hogyan bontakozik ki az egyedfejlődés során az emberi tudatosság holarchikusan, az előző szinteket meghaladva és magába foglalva. A fejlődési szintek, mint a létrafokok, egymásra épülnek – magasabb szint elérése csak a korábbi meghaladásával lehetséges (Wilber, 2008).

Tudatfejlődés
5. ÁBRA: A TUDATFEJLŐDÉS HÁROM FŐ FÁZISA, LÉTRAMODELL
Készítette és engedélyezte: Gánti Bence.
Az integrál pszichológia szak oktatási anyagából.

A modell három alapvető fogalma: a létra, a mászó és az élmény. A létrafokok minden emberben potenciálisan benne vannak, megvalósításuk mindenki számára lehetséges. A „mászás” azt jelenti, hogy az egyén aktívan fejlődik felfelé haladva a tudatszinteken. Az én azonosul a különböző tudatszintekkel, minden létrafokon saját identitást alakít ki, majd elkezdi meghaladni azt, differenciálódik tőle. Végül az előző szint megőrzésével azonosul a következő szinttel, azaz integrálódik az újabb szinten (Wilber, 2009).

A világegyetemben minden változik és fejlődik, szünet nélkül, a legkisebb kvantumrészecskétől a galaxisokig. A sok kis egyéni fejlődés összegződése pedig nem más, mint a Szellem (Isten) saját kibontakozása és evolúciója (Wilber, 2009).

Az integrál szülő edukáció során az emberi egyedfejlődés evolúciójának ismerete segít a szülőknek, hogy hozzáértőn kísérjék végig gyermekük útját az egyes létrafokokon felfelé. Ne várjanak el olyan dolgokat, amikre még a gyermek életkorából fakadóan nem lehet képes. Ne akarják, hogy egyes létrafokokat átugorjon. Elismerjék azért a heroikus küzdelemért, amit az adott létrafokon végez, hogy ott kiteljesedve majd el tudjon indulni a következő szint meghódítására.

A tudatszintek és a fejlődésvonalak témaköre szorosan összefügg egymással.

(Integrál Szülő Edukáció, részlet)