FEJLŐDÉSVONALAK ÉS PSZICHOGRÁF

A pszichológiában kezdetben az intelligencia fogalma kizárólag az értelmi képességekre vonatkozott. Gardner H. (1983) vezette be először és terjesztette el széles körben a többszörös intelligencia fogalmát és a többinetelligencia koncepcióját, miszerint a fejlődés több szálon halad egyszerre, egymástól viszonylag függetlenül. A kognitív (értelmi, IQ), érzelmi (EQ, EI), a testi–kinesztetikus (mozgásos), interperszonális, intraperszonális, verbális–nyelvi, logikai–matematikai, téri–vizuális, zenei, erkölcsi, világnézeti, identitásbeli, egzisztenciális, pszichoszexuális, szükségleti, esztétikai, elhárító mechanizmusokra vonatkozó, illetve spirituális (SQ, SI) intelligenciák lehetnek egészen eltérő fejlettségi szinten ugyanabban az időpontban egy adott személyen belül; valamint az egyes személyek is nagyon eltérő erősségekkel és gyengeségekkel rendelkezhetnek a különböző intelligenciák vonatkozásában (Gánti, 2009).

Ezeket az intelligenciaterületeket nevezte el Wilber fejlődésvonalaknak vagy a tudatfejlődés sávjainak, melyek eltérő mértékben fejlődhetnek és fejleszthetőek. A fejlődésvonalak elmélete a bal felső kvadránsra, az egyéni belső fejlődésre vonatkozik. Minden fejlődésvonalra igaz a holonok törvénye is. Fejlődésünk minden témában a növekvő komplexitás irányába halad, holarchikusan, az előző szintekre épülve, azokat magába foglalva és meghaladva (Gánti, 2009).

Az előző fejezetben bemutatott szintek, mint a fejlődés lépcsőfokai – ezekkel a különböző fejlődési területekkel írhatók le. Az integrál elmélet a pszichográf segítségével a vízszintes tengely mentén ábrázolja a fejlődési területeket, míg a függőleges tengelyen az elért fejlettségi szintet jelöli a wilberi tudatfejlődési modell, a létramodell mentén (Gánti, 2009). A pszichográf alkalmazása rávilágít arra, hogy minden egyes ember teljesen egyedi fejlődési profillal rendelkezik, továbbá, hogy mindenki egyes területeken fejlettebb, mint másokon. Minél magasabban vagyunk a létrán valamely fejlődésvonal tekintetében, annál nagyobb a tudatosságunk is ezen az életterületen. A pszichográf mindig egy pillanatfelvétel egy adott emberről, mivel a fejlődésben lehetnek visszalépések is, nem csak előre haladások. A környezet szerepe sem elhanyagolható tényező az egyén által elérhető szintek tekintetében a különböző fejlődésvonalak mentén (Wilber, 2008).

„Az integrált bölcsesség része, hogy megtaláljuk, miben vagyunk a legjobbak, mert a legjobb adottságainkkal tudjuk a legtöbbet nyújtani a világnak... és jóval integráltabb énképpel tudjuk tervezni a jövőbeli fejlődésünket”
(Wilber, 2008, 38. old).

pszichográf
1. ÁBRA: A PSZICHOGRÁF
Forrás: Wilber, K. (2008): Integrál szemlélet. Ursus Libris Könyvkiadó, Budapest. 42. old.

Az integrál pszichológia a lehetséges sok ezerből pusztán néhány fejlődésvonalra fókuszál, viszont ezeket a wilberi létra mind a 10 (preperszonális, perszonális és transzperszonális) szintjén vizsgálja. Ezzel a jelenlegi legátfogóbb emberképet adja, meghaladva a tudományos fősodor wilberi 1–5–ös szinteken megrekedt szemléletmódját (Gánti, 2009). A fejlődésvonalak elméletére épülő gigatáblázatunkban egy korábban még sosem látott szintézis áll elő, lehetővé téve a keresztbe–kasul gondolkodást a korábban tipikusan külön tanulmányozott tudományterületek között.

Minden egyes szinten/létrafokon egy közös, „megfoghatatlan”, szavakon túli kvalitás fejeződik ki, amely megmutatkozik a különféle fejlődésvonalakban az adott szinten. Ezt a szavak mögötti minőséget nevezzük a keleti tanokban szamszkárának, az ezotériában őselvnek, ősminőségnek, rejtett erőnek vagy archetípusnak. A wilberi szinteket tulajdonképpen a fejlődésvonalakból töltjük fel tartalommal.

A fejlődésvonalak mind rendkívül értékesek, de közülük némiképp kiemelkedik a kognitív terület, mivel számos fejlődésvonal mibenléte a kognitívtól függ (Gánti, 2009). A főbb fejlődésvonalak az alábbi táblázatban láthatók, a teljesség igénye nélkül:

Alapkérdés Fejlődésvonal Kutatója
Minek vagyok tudatában? Kognitív Piaget
Mire van szükségem? Szükségletek Maslow
Ki vagyok én? Szelf (identitás) Kernberg, Stern, S.C.-Greuter
Miket értékelek leginkább? Értékrend Beck, Cowan
Mit helyes tennem és mit nem helyes tennem? Erkölcs Kohlberg
Hogyan látom a világot? Világnézet Gebser
Hogyan viszonyulok a többi emberhez? Interperszonális Honti László
Milyen a szexuális életem és a párkapcsolatom? Pszichoszexuális Fraud, David Deida
Mit gondolok a végső dolgokról? Spirituális Wilber, Cowan, Beck, spirituális hagyományok
Miben hiszek? Hit Fowler
Mit tartok a legszebbnek, a legvonzóbbnak? Esztétika Housen

1. TÁBLÁZAT: FEJLŐDÉSVONALAK ALAPKÉRDÉSEI ÉS NÉHÁNY KUTATÓJUK
Készítette és engedélyezte: Gánti Bence.
Az integrál pszichológia szak oktatási anyagából

Az integrál szülő edukáció során kiemelten fontos a fejlődésvonalak megismertetése. A szülők ezáltal megérthetik, hogy milyen sokféle talentummal rendelkezhet egy gyermek, mint ahogy azt is, hogy nem kell minden vonalon egyformán kiemelkedően teljesítenie. Felvehetjük mind a szülők, mind gyermekeik pszichográfját, amivel megtámogatjuk a szülők önismeretét, és segíthetjük, hogy tudatosabban egyengethessék gyermekeik kibontakozását a különféle fejlődésvonalakon.

(Integrál Szülő Edukáció, részlet)